2010 / 2005
Engagement speelt Anne Frank, Prinsengracht 263

Het thema onderduiken heeft een enorme lading. Het is geen luchtig onderwerp. Zeker wanneer het om Anne Frank gaat. Niemand hoeft nog uitleg over de afloop van haar belevenissen en toch blijft het intrigeren…

Zo heeft Marijke Kots een stuk geschreven over die onderduikperiode. Bekeken vanuit drie posities. Vanuit Miep Gies en de teruggekeerde Otto Frank (de enige overlevende van de 8 onderduikers), die herinneringen ophalen als zij elkaar na de oorlog in het Achterhuis ontmoeten. De tweede invalshoek is vanuit de ondergedoken families Frank en Van Daan (Van Pels) en de tandarts Dussel (Fritz Pfeffer) met hun helpers uit het ‘voorhuis’. En de derde positie is vanuit Anne zelf die passages uit haar dagboeken citeert.

Het stuk dat Marijke schreef is ogenschijnlijk een luchtig verhaal, onder andere over een meisje dat met zichzelf in de knoop zit en gedwongen is ruim twee jaar met ‘een saai zusje’ en volwassenen opgesloten te zijn. Maar er is ook Peter, met wie ze een warme vriendschap ontwikkelt.

Maar laat u door die luchtigheid niet misleiden. De geschiedenis leert ons wat er gebeurd is. Dat geeft als vanzelf die zwaarte die geen extra nadruk nodig heeft.

De stichting heeft voor dit stuk een beroep gedaan op een heel aantal ervaren amateurtoneelspelers en voor de meisjesrollen (Anne en Margot) talentvolle jonge mensen gevraagd. Het stuk is inmiddels een aantal keren in Haarlem en Spaarndam opgevoerd en heeft bewezen mensen van het begin tot eind te kunnen boeien.

Cast & crew
Auteur: Marijke Kots